Sipka Bence

2021.11.19


Szervezetfejlesztő tréner 
Business-, és life coach
Pszichológus

Elérhetőségek
+ 36 20 2260 402 



Van, akiben már egész fiatalon elkezd kirajzolódni, hogy milyen célt szeretne adni munkájának. Bence is így jutott el a segítői pályák ezen oldalára. Pszichológusként, coachként és trénerként a "múlt - jelen - jövő" tengelyen mozogva, megismeréssel, új eszközöket adva a kézbe kíséri klienseit, ügyfeleit.
Vajon 
társadalmi szinteken a jelen generációinak mennyire lehet könnyű dolga? A bemutatkozó körön kívül kicsit rálestünk e témára is.

Mivel foglalkozol, mi a szakterületed?

Pszichológusként végeztem az ELTE-n és a BME-n. Munka-, és szervezet pszichológia szakirányon fejeztem be a képzésemet. Jelenleg trénerként és tanácsadóként dolgozom, illetve coachként és pszichológusként. Azért választottam ezt a pályát, mert alapvetően számomra a legnagyobb motiváció, hogy az embereknek a gyógyulásában, fejlődésében segédkezzek, és abban közreműködjek.


Mely területeken működsz mint coach, mint pszichológus és mint tréner?

Alapvetően szervezetfejlesztési projektekben dolgozom trénerként a BONA Solutions Kft.-ben. Főként vezetőknek tartunk különböző készségfejlesztési tréningeket, úgy mint: konfliktuskezelési készségek, vezetői készségek, asszertív kommunikáció. Valamint, hogy egy csapat hogyan tud jól együtt dolgozni, tehát különböző együttműködésfejlesztő tréningeket is tartunk. Azt gondolom, hogy trénerként az egyik legfontosabb, hogy mindig az adott csoportra szabjuk a tréningeket és igyekezzünk az ő tudásukhoz, tapasztalatukhoz és motivációjukhoz illeszteni az adott készségfejlesztési tréninget, mert így lehet elérni a legnagyobb fejlődést.

Pszichológusként főleg különböző életvezetési témákkal foglalkozom. Tehát szorongás, teljesítménykényszer, megfelelési kényszer, önbizalomhiány, karrier kérdések, konfliktuskezelés. Nagyon változatos témákkal érkeznek hozzám a kliensek. Ilyenkor pszichológusként arra törekszem, hogy feltárjam azokat a gyerekkori mintázatokat, amelyek meghatározzák a jelen működésüket. Ha ezeket tudják tudatosítani és mélyebben megértik, akkor szabadabban és felelősségteljesebben tudják alakítani a saját életüket.

Ha coachként fordulnak hozzám az ügyfelek, akkor a témánk a jövő. Az, hogy milyen célt szeretne megvalósítani az életében. Ez alapján kitűzünk az első alkalommal egy ilyen típusú célt vagy a karrierjével, vagy a magánéletével kapcsolatban. Ezekhez kerülünk közelebb a különböző coaching eszközök a használatával. Ezeken az alkalmakon a különböző érzelmek kifejezésére, megélésére, a partnerségre, a szabadságra és a jelennek a megélésére koncentrálunk.

Leginkább azoknak ajánlom magam, akik úgy érzik, hogy elakadtak az életében és egy teljesebb, kielégítőbb életet szeretnének élni. Úgy érzem nekik tudok a leginkább, leghatékonyabban segíteni.


Az eddigi tapasztalataid alapján mit gondolsz, a társadalomban mi adhatja a hétköznapokban a legnagyobb nehézséget?

Én azt gondolom, hogy a legnagyobb problémát az jelenti, hogy el vagyunk árasztva információkkal és ingerekkel. Ezáltal nem férünk hozzá úgymond a saját benső adatainkhoz, a saját érzéseinkhez, az intuícióinkhoz, tapasztalatainkhoz, mert ebben a nagy információs zajban elveszik az, amit mi valójában gondolunk magunkról, a kapcsolatainkról, céljainkról és motivációinkról. A mai társadalomból alapvetően hiányzik az, hogy lelassuljunk a saját működésünkhez és engedjük magunknak azt, hogy megérezzük, megéljük, ami bennünk van. Sokszor az ügyfeleimmel azon dolgozunk, hogy amikor éreznek egy ilyen általános feszültséget, egy frusztrációt, egy pánikot vagy szorongást, akkor hogyan találjanak vissza a saját benső magjukhoz, a személyiségüknek a lényegéhez. Hogyan találják meg a saját válaszukat, mely abból a megrökönyödött helyzetből őket kimozdítja. Az ügyfél birtokában van az összes tudásnak, mely a helyzetéből őt kimozdíthatja, megoldhatja, csak nem fér hozzá. Pszichológusként és coachként én ezen dolgozom, hogy ők meghallják a saját belső hangjukat.


Mondtad, hogy a munkafolyamat során egészen a gyerekkorig visszamész. Szoktátok mondani, hogy mintázatokat hozunk magunkkal. Bár a szüleink nem ebben a felgyorsult világban éltek, hozhatunk tőlük ilyen mintázatokat?

Azt gondolom, hogy a szüleink generációja egészen más típusú problémákkal állt szemben, így azok a válaszok, amiket a szüleink generációjától kapunk, nem feltétlenül relevánsak a mai problémákra. Olyan helyzetben vagyunk, amikor tulajdonképpen senki nem tudja, hogy mi lenne a jó megoldás. Több száz évig voltak bizonyos bevett életvezetési tapasztalatok, amiket az egyik generáció átadott a másiknak. "Ha így éled az életedet, akkor valószínűleg jó lesz" és vagy tartottad magad ehhez, vagy nem. Ma már nem tudjuk ennyire egyértelműen kijelenteni. Ennek a legkézenfekvőbb példája a social media, melynek  használatát még most is tanuljuk, hogy hogyan tudunk vele egészségesen együtt élni. Véleményem szerint ma ez a legnehezebb: nagyon sok generációs tudás már nem releváns. A sajátunk éppen most alakul és mindenkinek meg kell találnia a maga válaszát ehhez a megváltozott környezethez.

Ki tudsz emelni olyat az eddigi munkafolyamataidból, lehet az akár tréning, akár coaching vagy pszichológiai ülés, mely különös motivációt adott neked vagy ad neked a munkádban a mai napig?

Két folyamatról tudok beszámolni az utóbbi időkből, ami nagyon motiváló volt számomra. Mind a kettő vezetői tréning során történt.
Az egyik egy olyan folyamat alatt volt, melyben minden vezető hoz egy saját témát, és mi, az egész csoport segíti őt, a témáját. Ez egyfajta csoportos coaching. Nagyon megindító és gazdag tapasztalat az, amikor valóban azt látom, hogy azok az ismeretek, melyek a vezetőknél vannak, ténylegesen milyen jól tudják segíteni a vezető társuk problémáit. Coachként így nekem a határokat kell tartanom, arra kell figyelnem, hogy legyenek jó eszközök és keretek. Tulajdonképpen a megoldások ott a résztvevők által születnek meg. Mindenki beleteszi, amit tud és mindenki reagál a saját érzelemvilága mentén, mely által egészen váratlan fejlődések indulnak el. Olyanok például, hogy a középvezető, aki azzal küzdött, hogy hogyan konfrontálódjon a kollégájával, egy fél éves folyamat végére eljut oda, hogy felsővezetői ambíciókat fogalmaz meg magának. Annyira megerősödik a saját készségeiben és képességeiben, hogy olyan célokat is ki mer mondani, amelyekről senki nem gondolta volna, hogy ilyen csíra is van benne, melyet ráadásul majd el is kezd megvalósítani.Ezt én korábban álmomban sem gondoltam volna. Ez az egyik ilyen élményem.
A másik szintén egy vezetői csapattal egy konkrét készségfejlesztő tréningen történt. Konfliktuskezelési tréninget tartottam nemrég, melyen eljött az a pillanat, amikor azt láttam a résztvevőkön, hogy megvilágosodnak. Jött egy "AHA" élmény, hogy hirtelen a tudományos meg a felgyűlt tréninganyagokból, tapasztalatokból megértenek valamit a saját életükre vonatkozóan, így el tudják helyezni, hogy "igen az történt ebben a konfliktusban és ezért viselkedtem úgy, ahogy". Így kapnak egy rendszert, amiben tudják dobozolni maguk számára az emberi kapcsolatokat. Olyan ez, mint egy térkép, mely segít számukra eligazodni abban, hogy az emberi konfliktusokban, hogyan vannak jelen. Akkor látom a résztvevőkön ezt az "AHA" élményt, amikor elcsöndesednek, kicsit magukba fordulnak, aztán egyszer csak kimondják, hogy "most már értem, ja, hogy ez történt".


Miért szeretsz itt a REDWoodban dolgozni?

Panna miatt! (nevetünk)
De tényleg... Mindig van itt valaki - főként te -, aki segít, ha bármilyen bajom van, vagy elakadásom. Ez nagyon sokat jelent. Azt érzem, hogy a REDWood nem csak egy hely, ahova bejárok szobát bérelni, vagy tréninget tartani, hanem a hely, amihez kötődöm, az itteni emberekhez kötődöm. Itt lehet beszélgetni, kiönteni a lelkünket, mindezt egy nagyon professzionális környezetben. A kliensek is azt érzik, hogy egy nagyon minőségi és színvonalas helyre érkeznek, ahol segítenek neki, ahol kapnak kávét, vagy teát, egy pohár vizet. Általában van itt a csapatból valaki, aki fogadja őket és ők ezt értékelik. Én azt gondolom, hogy szakemberként minden feltétel adott ahhoz, hogy jól tudjunk dolgozni. Ezek olyan apróságokban is megnyilvánulnak, hogy például minden coaching szobában van zsebkendő.