Faix Kata

2021.01.20

A segítő szakma egy fiatal ágazatának képviselőjével, Faix Katával beszélgettünk. 
Tíz éves vezetői -, és projektvezetői tapasztalattal a háta mögött, másfél évtizede könnyíti vezetők és vezetői csoportok munkáját, ma már, mint facilitátor. 


Mit csinál egy facilitátor? Mi a célod a szakmában?

Leginkább nagyvállalatokkal, illetve üzleti résztvevőkkel foglalkozom. Az a célom, hogy olyan vezetőket adjunk a világnak, akik példát mutatnak az őket követő, vagy velük együttműködő embereknek mind az értékrendjüket, mind a hozzáállásukat, a készségeiket, illetve az attitűdjüket illetően. Arra törekszem, hogy ezeket a vezetőket fejlesszem, segítsem. Ez lehet bármilyen módszer: workshop, mentorálás, coaching, vagy konzultáció.


Jól értem, hogy egyénileg és csoportosan is foglalkozol a vezetőképzéssel, a vezető segítésével?

Igen, így van. Nekem az a specialitásom, hogy rugalmasan reagálva az egyéni kérdésekre, problémákra, egy-egy vezetői csoportot vigyek végig egy adott pályán, a saját útján, az adott igényekhez igazodva. Például van olyan vezető, akivel akkor találkoztam először, amikor még csak megfordult a fejében, hogy ő vezető akar lenni. Azóta már a harmadik pozíciójában és a negyedik csapatával dolgozik együtt. Mindeközben pedig eltelt hat év és én végig kísértem őt a különböző fejlődési szakaszokon.

Ezek valóban rendkívüli eredmények, minden elismerésem! Úgy érzed, hogy akiknek te segítséget nyújtasz, szintén azt érzik, hogy ténylegesen végig tudod kísérni őket az útjukon?

Az ő visszajelzésük alapján azt gondolom, hogy igen. Van olyan, aki esetleg 3-4 évvel ezelőtt dolgozott velem és 3-4 év elteltével újra megkeres. Olyan is van, hogy valaki sokáig szeretne velem dolgozni, illetve az is előfordulhat, hogy azt érzem, nincs meg a szükséges drive, azaz késztetés, elköteleződés. Nem egyszer volt olyan, hogy azt mondtam, akkor jöjjön vissza az illető, ha komolyan gondolja ezt az egészet.

Tehát fontos, hogy tényleg érjen meg rá az ember.

Az én munkám az, hogy segítséget nyújtsak, eszközöket adjak az ügyfelek kezébe, de valójában rajtuk múlik, hogy mit hoznak ki saját magukból.


Ehhez kapcsolódóan ősszel tartottál nálunk személyesen, illetve online felületen is tréninget. 
Mesélj nekünk a programról, amelynek keretében ezt megtartottad!

Igen, ez a Nemzetközi Facilitációs Hét volt októberben. A Nemzetközi Facilitációs Egyesület (IAF) szervezésében indult el 2013-ban világszerte ez az esemény, amelyhez Magyarország 3 éve csatlakozott. A szervezet célja, hogy nemzetközi szinten az ún. professzionális facilitátorok -tehát a szakma minőségi képviselői-, népszerűsítsék ezt a szakmát. Magán a facilitátori szakmán belül lehetőség van akkreditált professzionális szakvizsgát tenni (CPF). Magyarországon összesen hárman vagyunk, akiknek megvan ez a szakvizsgája. 

Egy héten át az egész világon rengeteg olyan workshopot, programot előadást szerveznek, amikor megmutatják, hogy mit csinál egy facilitátor és hogyan tudja a csoportokat segíteni. Külön programok kerültek kialakításra különböző szakterületekre irányulva: urbanisztika, non-profit szervezetek, oktatás, üzleti világ.

Idén csatlakoztam először én is ehhez a kezdeményezéshez. Sokkal összetettebb és nagyobb horderejű volt már itthon is ez az egy hét, mint a kezdetekben. Győrben és itt a fővárosban, Budapesten, is tartottunk workshopokat. Összesen 15 esemény volt, ebből kettő online került megtartásra.

Én három workshopot tartottam személyesen itt nálatok, a REDWoodban. Nálam a fókuszban az állt, hogy hogyan lehet játékosítani a vezető fejlesztést, amelyhez egy szimulációt hoztam a résztvevőknek. Ezt próbálhatták ki a pozitív pszichológia szemüvegén keresztül, amelynek egyik eszköze a flow élmény biztosítása a munkánkban. A workshopjaim résztvevői egy olyan módszertanba kaptak bepillantást, amely segít nekik abban, hogy akár vezetőként, akár munkatársként úgy érjék el a legjobb eredményt, hogy mindeközben jól érezzék magukat abban, amit csinálnak.

Azt hiszem, hogy a cégek flow élményét sikerült kicsiben reprodukálni, hiszen minden alkalommal azok, akik részt vettek a workshopokon, azt jelezték vissza, hogy nagyon jól érezték magukat.

Mi is azt érzékeltük, hogy a résztvevőknek abszolút sikerült átélniük a flow érzését, hiszen a műhelymunka végén is még jöttek a kérdések, nevettek és szerették volna folytatni a játékot.


Te kifejezetten mely szférának, milyen típusú vezetőknek, embereknek ajánlod magad?

Elsősorban üzleti területen dolgozó embereknek. Jelentkezhetnek akár magánemberként, vagy cégen belül szakemberként is. Leginkább olyan vezetőknek, akik nehézséggel küzdenek, motivációjukat vesztették, vagy karrierjükben szeretnének előre lépni. Mellettük pedig olyan motivált, elkötelezett, vezető pozícióra törekvő türelmetlen egyéneknek, akiknek meg kell tanulniuk értékelni azt, amit már eddig elértek, és további készségeket kell szerezniük ahhoz, hogy tovább léphessenek. Ezen felül pedig van még egy szükséges plusz is: a megtapasztalt évek.


Aki veled szeretne együtt dolgozni, mire számíthat? Mindenképpen egy hosszabb, éveken átívelő folyamatban kell gondolkodni?

Így van. A tanulás, fejlődés egyik velejárója, hogy nem megy egyik napról a másikra. A mai világban azonban fontos az is, hogy egy szakember rugalmasan tudjon alkalmazkodni az igényekhez, nekem pedig ez az egyik legnagyobb erősségem.

Vannak olyan akut élethelyzetek, amikor egy égető problémára koncentrálunk az ügyfelemmel. Ebben az esetben erre, az akár krízishelyzetet is jelentő problémára keresünk gyors megoldást. Ez azt jelenti, hogy tudunk változást elérni akár három alkalom keretében is. Ha viszont valaki azt mondja, hogy egy alkalom után adjam be a "pirulát", ő ettől várja a megoldást, arra nem vagyok alkalmas, hiszen nincsen pirulám. Én azt gondolom, hogy be kell építeni a dolgokat az ember életébe. Szeretem azt látni, amikor van eredménye a közös munkának.

Hozzám közelebb állnak a kis csoportos, specifikusabb megoldások, amikor is jobban nyomon tudom követni a haladást, fejlődést. Az eszköztáramat folyamatosan bővítem, hogy a új trendeknek is megfelelő módszerekkel még inkább személyre szabottan tudjunk dolgozni az ügyféllel.


Miért választottál minket, mi a véleményed a REDWoodról?

Amiért a REDWoodot választottam az az, hogy nagyon tetszik a közeg, ez a családias a légkör. Közel áll hozzám a ti pozitív attitűdötök és az optimizmus, ahogy a mindennapokat élitek. Jó érzés bejönni hozzátok. Kipróbáltam már számos helyiséget itt, coaching szobát és termet a workshopra. Nagyon örülök annak, hogy amikor bejövök hozzátok, bármit csinálhatok, minden ötletet megvalósíthatok. Amit én képviselek érzésvilágilag az teljesen egybeesik azzal, amit ti képviseltek mind hozzáállás, mind a helyszín kialakítása terén. Nagyon szeretem azt, hogy kedvesek vagytok, visszajeleztek, megkérdezitek, hogy miben tudnátok változtatni. Jó érzéssel tölt el, hogy rászántátok az időt erre az interjúra és nagyon kedves volt az általatok szervezett üzleti reggeli is.

Köszönjük, hogy minket választottál a Nemzetközi Facilitációs Hét általad tartott programjaira is! Nagyon örülünk, hogy ilyen jól érzed, éreztétek magatokat nálunk!